De A380, het megavliegtuig van Airbus, kwam vorig jaar met een fikse
vertraging op de markt. Maar net nu Airbus de productie onder controle
heeft, komt Emirates met het nieuws de A380 op de New York route te
vervangen door een kleiner toestel. Volgens de luchtvaartmaatschappij heeft
deze beslissing geen invloed op het plan om in totaal 58 A380’s aan te
schaffen.

Minder passagiers
Toch is dit besluit van de maatschappij een teken dat het productieschema van
Airbus niet strookt met de ontwikkelingen in de luchtvaart, waar wereldwijd
een daling in passagiersaantallen te zien is. In Business Week meldt Andreas
Schwimm van de Airports Council International een daling in passagiers van
6,7 procent en spreekt hij de verwachting uit dat de rest van het jaar net
zo slecht zal zijn.

Verschillende maatschappijen laten al toestellen aan de grond staan.

Al bestelde toestellen
Voor de orders die voor 2009 gepland staan, zal het weinig effect hebben, om
de simpele reden dat de toestellen al gebouwd zijn. Maar voor 2010 en
verder, is twijfelachtig hoe hoog de vraag zal blijven.

Hoewel Airbus geen targets gegeven heeft, wil het bedrijf in 2010 naar
schatting ongeveer 25 toestellen afleveren. Onder de klanten zitten Air
France-KLM, Lufthansa, China Southern en Korea Air. Vraag is of deze
maatschappijen behoefte hebben aan meer dan 200 miljoen dollar kostende
toestellen, als ze hun stoelen nu al niet kunnen vullen.

Break-even
Voor Airbus is het cruciaal om zoveel mogelijk toestellen te verkopen. Met de
enorme kosten die ze gemaakt hebben in de ontwikkeling van de A380, moeten
er 420 exemplaren worden verkocht om break even te draaien.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl